Thursday, April 28, 2011

Cara Berlauk Ayam







Lately ni asik rasa teringin jee.. dan sesungguhnya kite teringin lagi cara berlauk jenis mak kite buat. Dan dengan gigihnya lah jugak kite buat lagi untuk sekian kalinya. Penah buat dulu di sini. Dan demi tak merenyahkan orang lain nak picit link, kite akan paste kat sini cara membuat inti.



Bahan-bahan inti :

Dua (2) biji kentang yang sederhana, dibuang kulit, dipotong dadu

Semangkuk kecil (atau ikut sukati nak banyak mana) isi ayam dipotong/dirincik kecil comel

Seulas bawang besar – didadukan

Bawang putih – dihancurkan

Daun kari

Sesudu besar rempah kari

Garam and gula untuk perasa

Daun bawang dan daun sup - dihiris

Sedikit air


Penyediaan :
  • Tumiskan bawang putih dan bawang besar sekali. Kacau sikit-sikit sampai bawang agak layu.
  • Masukkan rempah kari. Kacau seketika.
  • Masukkan ayam, kentang dan diikuti dengan sedikit air. Kacau sebentar.
  • Perisakan dengan garam dan gula. Kacau sekali sekala hingga air agak kering.
  • Masukkan daun bawang dan daun sup bila air hampir kering.
  • Tutup api dan biarkan inti tersebut menurunkan suhu kepanansannya. 

        Bahan adunan tepung :
        • 2 cawan tepung gandum
        • 2 cawan air
        • 1 cawan santan
        • 1 biji telur
        • 1 sudu teh garam
        • Sedikit pewarna kuning – saya gunakan serbuk kunyit

        Penyediaan bancuhan tepung :
        • Masukkan tepung ke dalam bekas.
        • Masukkan telur, garam dan pewarna.
        • Tuang santan dan air sikit-sikit dan kacau hingga nampak bagus untuk dituang. Maksud saya, Nampak macam cair macam tu lah.
        • Panaskan loyang, sapukan sedikit miyak ke dalam setiap lubang.
        • Tuang 3/4 penuh adunan tepung ke dalam setiap lubang acuan. Masukkan inti yang telah disediakan tadi sebanyak yang disukai. Tutup loyang sebentar. Tunggu hingga masak, lebih kurang 5 minit ke tujuh minit kemudian. Gunakan api yang kecil.
        Enjoy!


        7 comments:

        kasihredha said...

        nak nak...pass sini 5 biji ;)

        Mama Hawa/Mama Nani said...

        Salam Hann...
        Sedap nyer kuih cara berlauk..lama x mkn nih..hehehe minta sikit lah

        Maribel said...

        Muy bueno!!
        Besitos

        garlutti said...

        DEAR HANN ....recipe is wonderful .. I aim to see me out .. coo previous soup looks great ... hugs MARIMI

        ady said...

        as-salam
        cutenye cara berlauk tu...nampak sedap...

        Yan said...

        Bestnya.. dah lama tak buat.. nnt ada masa nak buat lah...

        kzai said...

        salam Hann..pekabo..lama x singgah sini...sedap cara berlauk ni

        LinkWithin

        Related Posts with Thumbnails