Sunday, February 27, 2011

Terung pipit rawat tumit pecah





Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakaatuh.

Lama sungguh saya tak sempat mengudarakan di sini. Setelah berhempas pulas few days, minda saya agak lega. Alhamdulillah.

Mood nak menulis je belum “mari” sepenuhnya. Further, dapur saya tak berapa nak berasap sejak minggu lepas, saya yang berasap sebenarnya. Ni baru nak balik ke asal. Yeah. lega sangat dapat menjalani kehidupan normal kembali seperti sebelumnya.

Kebetulan melilau di magazine, saya nampak maklumat yang bertajuk di atas, dan maklumat yang sama tentang how nak treat tumit yang pecah saya pernah entrykan di sini.

Menurut maklumat ni, terung pipit, atau nama saintifik yang kurang dikenali adalah Solanum Torvum, atau nama lain adalah terung rembang dan terung manggul. Selalunya, orang jadikan ulamlah dalam makanan, atau dicampurkan sebagai bahan dalam masakan.

Ia sebenarnya mengandungi protein, lemak, karbohidrat, fosforus, zat besi, vitamin A, B1 dan C. Walaupun sangat comel setiap biji tu, didapati bahawa terung pipit ni sangat efektif dalam merawat sakit kepala., sengal-sengal badan, demam panas dan cirit birit.


credit tu gugel..

Juga didapati sangat efektif dalam merawat tumit kaki yang pecah, merekah atau bengkak. Caranya adalah, tumbuk lumat akar terung pipit berkenaan. Kalau agak tak rajin, sila masukkan dalam blender.Tempekkan bahan yang dimesin lumat tu ke bahagian kaki yang bermasalah. Kaedah ini didapati bukan saja memulihkan, tapi berupaya melancarkan peredaran darah.

Teringat zaman silam dulu, main dengan abang dan adik lelaki serta sepupu sepapat lain yang majoritinya lelaki, buah ni digunakan dalam adegan tembak menembak sambil berlari dalam kebun getah. Buah tu dimasukkan dalam buluh kecik, yang lubangnya muat-muat masuk buah ni, dan ada satu batang panjang lain yang dijolok masuk dalam lubang tu untuk menembak buah ni keluaq. Ala-ala macam sumpit lah. Sakit deehh kalau kena tu..

Zaman sekarang ni, yang sejenis dengannya orang cakap  Pain(t) Ball. Kalau dulu, permainan ni namanya "Cakplom". Cak tu tak pasti kutip mana, but the "plom" tu adalah bunyi yang dihasilkan sebaik buluh itu dimuntahkan dengan buah ni. Tak pasti kat negeri berjiran i.e Perlis, orang panggey apa. Tu kena tanya Lady.. tapi i bet Lady adalah lemah lembut.. mungkin tak main ganas macam ni.. Makcik ni je.. dulu spesis tomboy.. Mujoq besaq jadi wanita jelita.. muahahhahahah.. sila tahan geli geleman anda.


Sekian sesi pemanasan blog.
Semoga bermanfaat dan selamat beramal!


2 comments:

Lady of Leisure said...

hehehe.. pandai hann teka ekekke.. lady adalah spesis budak lembik yang tak ada pengalaman main cakplom hehe.. ekeke..
lady kontrol ayu main congkak gitu :D
tapi terung ni maska sambal best kan..

zarin said...

owh ini ke terung pipit? tahu lah rupanya memang yg buat tembak2 dulu masa kecik2 dulu...duulu slalu jumpa, now ni nk cari kat mana ye? errr tanya tu sebab tumit kaki dah mula pecah :O

Share

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails