Sunday, August 1, 2010

Khasiat Buah Kurma – Edisi Ramadhan






Sempena bulan puasa yang hamper menjelma ni, setiap rumah mesti ada buah ni, sebagai juadah untuk berbuka puasa dan juga makan semasa sahur, untuk menambah tenaga. Saya pernah buat entry tentang buah kurma ni, sila rujuk di sini dan di sini. Memandangkan dah hampir nak puasa, maka saya fokus pulak khasiat dia, si buah comel ni. Ni kita edisi khas Ramdhan lah. 




  • Sunnah Rasululllah s.a.w, berbuka disunatkan dengan mengambil buah kurma nih. Bila mana sunnah, pastilah mengandungi khasiat yang sesungguhnya tak dapat dilawan dengan apa juga hidangan hatta kambing golek dok tergolek setelah dipanggang atas meja atau dalam talam.
  • Kecik, tapi manis (i like ayat ni.. hahah). Manis, dan ia adalah mengandungi daya bakar kalori yang cukup tinggi. Kebanyakan jenis kurma mengandungi gula glukosa (sejenis gula yang ada dalam darah) atau fruktosa (gula yang terdapat dalam buah-buahan) mudah diserap oleh tubuh menjadi tenaga
  • Fruktosa dan glukosa bagaikan tenaga segera bagi tubuh. Bila kita makan, makanya, dia macam magic, terus boleh bagi tenaga kepada badan, dan terus segar bugar. Makanya boleh lah laksana solat maghrib dulu sebelum menjamah makanan lain yang sesungguhnya akan penuh semeja. J
  • Mengandungi zat gizi yang hampir lengkap dengan komposisi yang seimbang.
  • Kurma juga mengandungi semua vitamin dan mineral yang bermanfaat bagi perut, kerana seharian tidak memperolehi makanan dan minuman. Vitamin dan mineral ini juga penting untuk meningkatkan keberkesanan fungsi pencernaan dan penggunaan (metabolisme) makanan yang masuk ke perut.
  • Tidak mengandungi kolestrol, sebaliknya lemak baik yang bermanfaatbagi kesihatan kerana mempunyai daya serapan vitamin A, D, E dan K.
  • Kaya kandungan zat gizi penting bagi fungsi tubuh seperti kalium, magnesium, dan serat makanan yang berguna dalam menyihatkan jantung serta pembuluh darah. Mineral-mineral ini berfungsi membuat denyut jantung makin teratur, mengaktifkan kontraksi otot, serta membantu tekanan darah.

  • Selain bermanfaat memulihkan lelahan otot, kandungan kalium dalam kurma membantu mendorong aoir mengisi jaringan sel. Namun, ada khasiat yang lebih istimewa di mana kurma mampu menurunkan risiko serangan strok disebabkan kandungan jumlah kalium yang tinggi di dalamnya.


Sesungguhnya, Allah menjadikan buah kurma ni antara kejadian yang paling baik dan paling bermanfaat. Teringat saya, setiap kali saya mengandung, akan melalui tempoh Ramdhan ini, sama ada awal, di peertengahan atau di akhir kandungan. Paling teruk saya bawa perut adalah masa kandungan ketiga. Doktor dah set tarikh untuk c-sect 7 hari sebelum raya. Tak mo saya sakit katanya, dan dalam tempoh tu dia kalau boleh tanak terima emergency call pasai saya. Makanya elok je kandungan saya "masak", dia nak operate.


Tapi sebenarnya membawa kandungan ketiga sepanjang Ramadhan adalah sangat, sungguh dan paling mencabar. Kandungan yang paling berat. Baby dalam 3 kg je.. tapi tu lah yang paling berat antara keempat-empatnya. Well, padan lah dengan saya yang kurang cukup ketinggian, aka pendek.. haha. Sungguh saya tak larat. Nak makan banyak pun tak larat. Mengah. Makan sikit pun, sampai petang dah letih. Kalah bebudak posa. 


Ada sahabat bagi petua kat saya, dalam tempoh mengandung ni, untuk stabilkan semua, tenaga, darah, gula dan bagai-bagai tu, dan nak support tenaga sepanjang hari, makan kurma dengan susu. Kalau tak makan benda lain pun, yang tu saja akan cukup untuk bagi tenaga yang luar biasa. Allahu Akbar! Sungguh! Saya tak perlu bukak puasa demi untuk rasa tidak selamat pada diri sendiri atau kepada baby.


Lupa nak bagitau juga, sebelum c-sect, saya perlu cukupkan haemoglobin (hb) darah paling minima, 11. Tapi, dalam tempoh tu, Berjaya upkan hb sampai 14, hanya dengan kurma ni saja. Jadi, untuk kawan-kawan yang mengandung dalam bulan puasa ni, terutamanya yang dekat sangat dah nak bersalin, amalkan lah. Tak cukup 3, makanlah 7 ulas (ka 7 biji? Perumpamaan mana betoi? Hehe. Lemah ..) kalau rasa buleh lajak lagi, makan lah lebih lagi.. sekotak pon tak pa. Jangan lupa support dengan susu. Apa pun, makanlah ikut kemampuan. Semoga ibu dan baby akan sihat, InsyaAllah.



Bagi ibu yang menyusukan juga amat baik. Rujuk entry saya yang ni. InsyaAllah, cukup untuk produce susu baby sepanjang hari.


 

Semoga bermanfaat dan selamat beramal!




4 comments:

Amalblogbiz said...

egitu berkhasiat kurma..
Nak tanya... kmal makan kurma dgn susu Anmum boleh tak..atau... kena susu biasa je.

Unknown said...

kmal..

elok sangat kalau minum susu anmum and kurma. kalau tak mengandung, susu biasa pun elok

Chik Mimi said...

salam Hann,tq singgah rumah sy.wah cantiknya buah kurma tu,sekarang ni tgh banyak ler kan.

zarin said...

salam kunjungan balas hann
bagus info ni :)
thanks for sharing

Share

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails