Tuesday, July 27, 2010

Makanan yang Menguatkan Imunisasi tubuh


Hari tu dah setori makanan yang melemahkan bodi/imunisasi. Now tengok pulak apa yang patut diserap masuk ke dalam bodi demi nak menguatkan imunisasi seupaya dengan izin Allah, hayat akan dipanjangkan dan boleh membuat amal ibadat, serta tak menyusahkan sesiapa untuk tolong jaga sewaktu kita sakit.

  • Protein
    Membantu melancarkan proses pengeluaran sel agar system imunisasi tubuh tidak terganggu. Banyak didapati daripada ikan yang mengandungi kadar omega 3 yang tinggi seperti tuna, salmon atau sardin. Melalui omega 3 ini, sistem kekebalan tubuh dapat berfungsi hingga maksimum.

    Selain ikan, produk seperti daging merah dan susu juga kaya dengan protein.

  • Sayur-sayuran
    Makan dengan banyak. Sebatian fitokimia yang terkandung dalam buah membantu dalam proses detoks tubuh badan. Bodi juga akan lebih kuat untuk menentang kanser. Sebatian kimia memiliki warna dan aroma yang kuat. Makanan seperti lobak merah, ubi merah labu kuning, tomato, bawang Bombay dan terung adalah antara makanan yang megandungi sebatian kimia.


     ni labu yang sahabat saya, aziah bagi. Hasil dari kebunnya.


  • Buah-buahan
    Kebaikan buah tak kurang kalau bandingkan dengan sayur-sayuran. Tapi, buah ada kelebihan yang tersendiri sebab boleh dimakan macam tu saja tanpa perlu sibuk nak kena masak, atau rebus. Buah stroberi dan bluberi mengandungi sebatian fitokimia yang tinggi untuk membantu mencegah kanser. Nenas, pisang, mangga dan tembikai juga baik asalkan tidak dimakan dengan berlebihan sebab buah ni semua mengandungi kadar glukos yang tinggi.

     Faveret saya


  • Air putih
    Dapat meringankan beban yang ditanggung oleh ginjal dan hati untuk membuang racun yang terdapat dalam darah, membasmi kuman yang mendatangkan penyakit. Juga membantu untuk menghalang dari makan makanan yang manis, dan banyak. Boleh mencantikkan kulit, dan boleh kurus!



    Semoga bermanfaat dan selamat beramal!





1 comment:

Anonymous said...

Out of the ordinary post. You have an worthy of note review on this topic with I shall be subscribing to your feed as ably as trust you will publish yet again quickly on similar subjects. But I am inquisitive on what your article infos for the publish are? Thank you

As a final note , allow me thank you for your tolerance with my English as (I am positive you have become aware this at this moment ,), English is not my principal language accordingly I am using Google Translate to shape out how to note down what I actually have in mind to tell.

Share

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails