Tuesday, July 27, 2010

Profil kesihatan







Kat tempat saya mencari rezeki ni, sebulan dalam setahun, klinik kat sini buat ujian profil kesihatan untuk staf dan tanggungannya buat pemeriksaan. Jadi semua yang keja kat sini buleh la ambik kesempatan untuk semak diri, muhasabah la kiranya. tapi bukan kat amalan seharian. tapi untuk kesihatan dan kesejahteraan diri. Depa utamakan yang umur 40 tahun dan ke atas.

Seawal pagi, sebelum jam 8, dah siap beratur ambik nombor giliran, depa check mata, berat, tinggi (ka rendah?) blood pressure. Lepas tu pi tempat ambik darah. Saya sentiasa gayat dengan part ni.. Tapi, lega sebab darah berjaya disedut keluaq. Prosedur berikutnya adalah x-ray, dan akhir sekali, gigi. Part gigi ni tak ikut sebab masa tu ramai sangat tunggu giliran. Kat situ, doktor bukan takat semak gigi, tapi buat pembersihan dan treatment sekali sekiranya didapati bermasalah.

Dua hari lepas tu, ambik keputusan. Jumpa doktor, and akan diterangkan kalau depa ada trace penyakit, atau ala-ala nak jadi penyakit. Ada rakan sekerja yang dicari oleh geng klinik tu dengan bersungguh-sungguh sebab telah dikesan paras kolestrol yang tinggi dan di tahap merbahaya.

Mengikut kata misi-misi kat klinik tu, yang 40 tahun ke atas, kurang penyakit. Yang banyak penyakit ni, geng yang 40 ke bawah. Jadinya, sama-samalah kita jaga kesihatan.
Saya pun, lately ni rasa macam ada yang tak kena. Mujur jugak depa buat program macam ni. Mudah-mudahan dapat merawat dan dirawat.. takut gak kalau mati, sure lah baba akan dapat bini baru, and anak-anak ada mak baru. Ish.. ngeri. hahhaha

Saya kongsi kat sini maklumat yang diberikan demi mewujudkan kesedaran dalam diri. Lupa pulak nak bagitau, hasil program tu, kalau ada yang dijumpai dan dilabel sebagai obis, depa akan offer program pengurusan diri.. ala.. nak bagi berat back to normal lah. semoga

Bacalah info dibawah ni. Semoga bertambah ilmu di dalam menjaga kesihatan. Semoga bermanfaat dan selamat beramal.

Ada sikit ejaan yang salah. abaikan. yang penting apa yang nak disampaikan


Untuk mengetahui cara paling mudah nak kira berat badan ideal, gunakan tinggi dalam cm, dan tolak 100 dari jumlah ketinggian.

panduan pemakanan
Yeah! masa untuk bersenam!

No comments:

Share

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails