Thursday, December 2, 2010

Petua - Hilangkan panau dengan lengkuas








Malunya melihatkan badan kita banyak panau. Bukan setakat orang tengok. Tengok diri sendiri pun rasa tak best kan? Jadi, macam mana nak hilangkan panau ni?

Menurut orang tua-tua, lengkuas boleh membantu menghilangkan panau. Sebenarnya, terdapat dua jenis tumbuhan lengkuas iaitu umbi (akar) berwarna putih yang biasanya dipakai sebagai penyedap makanan. Manakala umbi merah dijadikan ubat.


 Jom tengok intipati lengkuas ini. Ia mengandungi minyak alpinen, kamfer, methyl-cinnamate. Lengkuas berkhasiat sebagai anti kulatdan anti bakteria. Dalam kecantikan, lengkuas sering digunakan untuk merawat panau, kesakitan sewaktu haid, ubat untuk penyakit kulit, bengkak limpa, menguatkan otot yang lama tidak digerakkan dan membersihkan darah. 

Untuk merawat panau, kaedahnya sangat mudah. Ambil empat sentimeter lengkuas, buang kulit arinya dan cuci hingga bersih. Kemudian tumbuk sehingga hancur dan dibungkus dengan kain perca. Ikat dengan kemas dan gosoklah di bahagian berpanau selalu. InsyaAllah, panau akan hilang.

Punca sedutan : Rasa, Edisi 45, 2005

Semoga bermanfaat dan selamat beramal!


No comments:

Share

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails