Tuesday, November 30, 2010

Pokok Pandan





Banyak kegunaan daun pandan nih, selain menjadi tempat pembiakan ular, kalau banyak dan rimbun sangat.. hehe.. Awal lagi dah merepek.

Sebenarnya, saya dah coba menanam pokok ni sebanyak 3 kali.. tapi ketiga-tiga tu tanaman tersebut telah terbantut, dan mati terus. Sedih. Akan cuba kali keempat nanti. Kali kedua hari tu ambik kat rumah ibu mertua saya. Malangnya, bila dah bawak balik, anak ibu mertua saya tanam main-main je. Sampai hari ni ibu suami saya tak tau pokok yang dia bagi tu dah berkubur. Syy.. jangan bagitau ibu mertua saya. Nanti beliau mesti sedih. Saya hanya akan gembira kalau ibu suami saya sanggup potongkan lagi pokok pandan untuk saya bawak balik tanam.

Antara kegunaan pokok pandan adalah seperti berikut :

· Daun yang segar boleh dijadikan pewarna dalam masakan pelbagai kuih Melayu atau Nyonya seperti bengkang, cara, nasi lemak, agar-agar dan banyak lagi. Bagi masyarakat Thai pula, mereka menggunakan daun ini untuk membalut ikan, ayam atau daging yang digoreng bagi mengeluarkan bau yang harum.

· Daunnya juga dijadikan bahan utama dalam penyediaan bunga rampai yang digunakan semasa majlis perkahwinan, cukur jambul dan sebaginya.

· Daun pandan yang segar boleh digunakan untuk mencegah atau menghalau lipas. Caranya ialah dengan meletakkan dedaun yang segar di dalam almari dan dibiarkan kering sebelum dogantikan dengan daun pandan yang segar. Selain daripada menghalau lipas yang ada di dalamnya ia juga dapat mewangikan ruang berkenaan.

· Ia juga ditanam sebagai pokok hiasan terutama jika ditanam di dalam pasu yang cantik.

ihsan cik google
Tip 
· Daun pandan juga boleh dijadikan jus lazat iaitu dicampurkan dengan susu dan kismis atau dibuat cendol.

· Ia juga boleh dijadikan syampu rambut iaitu dicampurkan dengan halia dan dikisar untuk diambil airnya. Kemudian campurkan pula dengan santan untuk dilumurkan di kepala.Ia boleh melebatkan dan meluruskan rambut.Selain daripada itu, ia juga boleh mencegah kelemumur dan menyejukkan kepala.

Sumber : Rasa, April 2005

Semoga bermanfaat dan selamat beramal!

2 comments:

kasihredha said...

thanks ye tipsnya

Unknown said...

Kak kasih.

No problem. Tq sudi singgah! :)

Share

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails