Tuesday, October 12, 2010

Kuih yang ibu mertua buat untuk dijamu kepada menantu






Tajuk entri yang panjang.. dan menunjukkan betapa ibu mertua adalah sangat baik kepada menantu-menantunya yang memang baik sebab tolong merabiskan makanan yang beliau buatkan. Heheh.

Kebetulan hari tu ramai anak ibu mertua saya berkumpul, termasuklah menantunya dan cucu-cucunya. Bila dah ramai ni, maka akan banyaklah sesi makan. Ada yang request (mujur anaknya yang request.. kalau menantu tah masuk level hantu dah apa.. haha) nak makan kuih yang berasaskan tepung pulut.

Ni lah hasilnya. Ni adalah Buah Melaka. Er.. ni Ayah yang request. Tapi yang makan bersungguh hati adalah cucunya.. (cover line menantu..). Biasalah buah melaka je kan.. Tapi yang ni tak tau lah pasaipa.. sedap. nak kata metod pembuatan lain, tak juga.. macam tu juga lah. Tapi sedap!



Yang nombor dua nih.. makcik mintak ampun, lupa kat nama kuih ni. Macam tepung talam, tapi bukan. Base bawah dibuat dari tepung pulut, macam nak buat buah melaka juga, tapi lebih cair. Masukkan dalam kukusan. Sementara tu, sediakan base atas.. tak keras sangat.. macam2 gitu2 je.. kalau pegang tak jatuh, kalau potong dia tak cayaq. Kalau tuang, tumpah. Gitu le riwayat dia. Sedap! Ada yang makan dia sorang sampai dekat nak habis sepinggan.. Kata mak mertua saya, ni adalah makanan tradisi belah2 utara Perak. Sapa yang boleh bagi nama kuih ni, sila bagitau saya.


Nak gak tunjuk sikit pinggan antik..

Tapai pulut yang mak mertua saya buat pon adalah super duper sedap. Sebelum ni saya tak makan, tapi once makan kat kampung, saya terus teringat kat tapai beliau. Bukan saya tak boleh cuba nak buat atau beli. Tapi saya rasa tapai beliau amat best.. sedap-sedap.. lembut.. manis-manis.. adeeh.. tambah kalau letak nyioq/kelapa sikit.. aduss.. lagi best! Agak-agak kalau saya mintak beliau buatkan demi saya.. boleh tak? Malu tak kalau macam tu? Psstt.. anak dia tak mao cakap kat mak dia bagi pihak saya.. Sedih.


2 comments:

kasihredha said...

kelakar lah Hann ni..
memang begitu le antara menantu & mertua gamaknya ye.
Akak pun selalu suruh suami..bagi pihak akak...padahal akak yg nak makan...hahaha
kita tergolong menantu2 yg pemalu...hahahah

Unknown said...

Kak kasih..
pemalu tu satu hal lah.. sebenaqnya tak sanggup nak menyusahkan mertua.. hahha. Tapi kalau anak dia yang cakap, macam tak le dia rasa terbeban sangat kan?

Iskk.. kalau lah mak mertua saya baca entry nih.. sure kalau saya balik, berbakul dia buat kat saya.. hehehhehe

Share

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails