Thursday, August 19, 2010

Sihat untuk Cantik








Nak sihat dan cantik, kenalah jaga amalan pemakanan. Kalau dulu tak cantik, now ni dah banyak program dan pemakanan yang boleh membantu mencantikkan wajah. Nak sihat pun, banyak saplimen yang boleh membantu menambahkan tenaga lah, kalau tak lalu makan, kurang vitamin ka.. apa ka, boleh main makan pil saja untuk tambah yang tak cukup. Tak la gaduh nak bau busuk ka, tak lalu ka.. Senang saja.
Now, kita tengok dulu jenis makanan yang dikatakan dapat membantu membuat kita sihat selain meningkatkan kecantikan diri.

Tomato
 Dulu, masa saya agak tak berumur (heheh), anak member pejabat saya ni (pangkat kakak la..) sanget gebu kulitnya.. merah putih macam tu.. sekali Nampak merah, dua kali Nampak putih. Bila ditanya apa yang kakak tu makan semasa tempoh mengandungnya yang menjadikan kulit anaknya sangat cantik, dia kata amalan makan tomato nil ah. So, hingga la ni anaknya suka makan tomato, sama ada gigit macam tu saja, atau mak dia buat jus.

Dalam tomato ni juga ada lycopene yang dikatakan dapat mengurangkan risiko kanser, sakit jantung juga macular degeneration yang masalah kebutaan bagi yang berusi 55 tahun ke atas. Lycopene ni juga terdapat dalam anggur, jambu batu dan tembikai. Jadi, kalau tak suka tomato, ada lagi alternative lain.

Kentang, Lobak Merah dan Labu
Makanan ini mengandungi beta-karotena yang tinggi dan baik untuk kesihatan kulit dan mata serta mengurangkan risiko kanser, kardiovaskular dan osteoporosis.

Brokoli, Kubis dan Bunga Kobis

Bahan yang dikenal dengan sulforaphane dalam tiga sayuran ini mengeluarkan enzim yang membantu menyingkirkan toksin dalam badan.


Barli, Kacang dan OatMakanan ini kaya serat yang membantu mengurangkan kolestrol yang sekaligus melindungi diri dari penyakit kardiovaskular. Barli pula dapat menurunkan kadar LDL dan juga kolestrol.

Sayur-sayuran berdaun HijauDikatakan dapt mengurangkan risiko sakit jantung sehingga 11 peratus. Ia juga baik untuk mata. Dalam keadaan ni, kalau mata rabun pun, elok tengok bebenda hijau, dapat kembali mencerahkan pandangan, bukan setakat makan sahaj.

Salmon, Sardin dan TunaOmega 3 dalam ketiga-tiga ikan ini membantu menajamkan daya ingatan dan mengurangkan risiko sakit mental. Yeah. Tetiba nak makan tuna atau sardine puff yang Mat Gebu asik dok buat dan ditayang diblognya. Makan sardine dan tuna dalam keadaan yang amat lazat..

Produk Tenusu dan Susu SoyaMakanan jenis ini mengandungi kalsium dan vitamin D yang tinggi. Ia menguatkan tulang, meredakan gejala menopaus dan melindungi diri dari penyakit kanser. Ia juga membantu menurunkan kadar kolestrol dan mengurangkan risiko osteoporosis.

Teh HijauMengandungi bahan antioksida yang melindungi diri daripada serangan jantung dan risiko barah payudara

Halia dan Rempah RatusPengambilan satu setengah sudu teh rempah ratus dapat membantu melindungi diri daripada pelbagai penyakit kronik dan Alzheimer. Dalam budaya orang Melayu kita ni, ada amalan makan rempah ratus yang diproses ni. Kalau dalam pantang, lebih-lebih lagi lah. Nak buang angin, tak bagi angin masuk, nak bagi panas, macam-macamlah. Masa saya bersalin anak pertama dulu, rasa macam ish.. malasnya nak kena makan, sapu, dan bagai-bagai dengan rempah ni. But as time goes by, sesungguhnya, amat baik.. kesan lepas tu adalah mampu menjaga bodi dan kesihatan untuk next kehamilan. Sekarang ni pun, dah banyak yang dikomersilkan. Boleh dapat kat pasaran. Nak jenis apa, semua ada. Hiks.

CoklatKoko mengandungi LDL yang rendah dan mengurangkan risiko darah beku.


Semoga Bermanfaat dan selamat Beramal.


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails