Wednesday, August 18, 2010

Ayam Percik







Kenapa ek, bulan Ramadhan ni, automatic rasa macam kurang nak merepek.. nak tulis bebanyak pun nggak ngerti. Elok jugak lah. Pahala boleh maintain. Hehe. Melayan resipi ni di kala ada masa. Kalau hari keja, tak sempat nak buat. Jom tengok resipi. Saya jumpa di rumah Hana. KataHana, ambik kat MyR. Terima kasih. Berkat Ramadhan. Semoga beroleh paha berlipat kaliganda dengan member resipi kat kawan-kawan. Er.. Hana.. Makcik kopipes ye. Tengkiuzz..





Bahan-bahan

• 2 ekor ayam

• 500g bwg besar - diblender

• 50 gm halia - diblender

• 50 gm lengkuas - diblender

• 50 gm bawang putih - diblender

• 5 batang serai - diblender

• 2 cawan gula

• 3 sudu stok ayam serbuk

• 5 senduk cili mesin

• 5 senduk cili sos

• 1/2 kg santan

Cara-cara

1. Campurkan semua bahan dan dimasak sampai mendidih

2. Apabila sudah mendidih, masukkan ayam hingga separuh masak

3. Asingkan ayam dan siap untuk dibakar, kuah yang lebih disimpan untuk dicurahkan di atas ayam nanti

4. Bakar dan siap untuk menjamu selera

Enjoy!


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails