Saturday, July 10, 2010

Sengkuang Cina Penawar Batuk, Selsema


Dulu, masa kecil, mak saya agak rajin, tapi tak lah selalu, belikan sengkuang cina ni kalau ke pasar/market. Mak saya akan bawa balik sebunjut, dalam jaring plastik jarang, macam jala tu, warna merah. Agaknya sebab beli kat pasar, bekas tanah agak banyak melekat kat buah tu. Kalau mak menuai dari SUPERmarket, buahnya agak bersih, ala-ala macam boleh sapu-sapu bersih sikit, boleh gigit, makan isi je, kulit kena buang lah. Mak saya ajar makan gitu-gitu je. Tak delah nak mesin buat air ke buat kuih ke. Katanya baik untuk kesihatan. Tak le pulak dia cakap kat mana baiknya. Lately kebelakangan ini, saya sering pulak dengaq buah sengkuang cina ni dibuat ubat. Kenapa nama sengkuang cina ya? Agaknya sejak dulu orang cina je yang tanam dan makan buah ni, atau digunakan dalam perubatan tradisional cina. Sekarang ni dah ramai yang komersilkan buah ni, sama ada cina, atau melayu, atau India. Nama Cina jugak yang lekat kan? Yeah! One Malysia gitu!

Melalui pembacaan saya, sengkuang cina merupakan penawar bagi melegakan penyakit bronchitis kronik. Rasa buah ni manis, dan sejuk serta elok dimakan bagi meredakan demam, selsema dan batuk. Sengkuang cina berasal dari keluarga Cyperacea dan kaya dengan karbohidrat, lemak, protein, vitamin C, kalsium, fosforus dan zat besi. Banyk sungguh khasiat pada bebenda kecil ni kan? Termasuk orang kecik comel macam saya tak? Haha. Gila perasan.




Selain itu, ia turut digunakan untuk menurunkan tekanan darah tinggi dalam perubatan tradisional Cina. Caranya dengan menggunakan tiga biji sengkuang cina dicampurkan dengan lobak putih yang dimesin halus dengan sedikit air dan madu.

Selain dari cara tu, ada juga yang buat sebagai hidangan, paling glamer adalah sebagai pencuci mulut, penah jumpa sengkuang cina dalam kuih tako.. macam delisyez je kan? Ada juga yang diletak dalam bubur macam tu.. Kalau susah nak jumpa buah, atau macam tak rajin nak kupas-kupas, beli je air sengkuang cina.. sekarang dah siap ditinkan. Mudah kan?


Semoga bermanfaat dan selamat beramal!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails