Wednesday, July 21, 2010

Bawang Merah dan Kencing Manis








Antara bahan utama dalam masakan yang kita guna, terutamanya dalam kes menumis adalah bawang merah. Selain dari fungsi utama digunakan dalam masakan, bawang merah dikatakan dapat mengubati penyakit kencing manis atau diabetes mellitius. Dalam bawang tersebut juga mengandungi Vitamin C, Potassium, serat dan asid folik.


Penelitian dalam kajian moden menunjukkan bawang merah memiliki kekuatan menurunkan gula dalam darah. Bawang merah mempengaruhi metabolism gula dalam hati, atau metabolosme pengeluaran insulin, dan/atau mencegh kerosakan insulin. Agen yang mungkin mempunyai kemampuan hipoglikemia, menurunkan kadar gula dalam darah.






Masa saya ke India dulu, masa singgah di restoran, dah siap-siap ada bawang merah yang dijerukkan untuk dimakan macam tu saja. Mula-mula agak pelik juga menengok berketul-ketul bawang diletakkan dalam bekas atas meja. Bila ditanya pekerja restoran tu, katanya adalah untuk dimakan selepas makan. Bukan tu saja, ada lagi bebenda lain yang dimakan untuk melegakan mulut. Ada orang kata kalau makan bawang banyak, badan jadi berbau. Betul ke?


4 comments:

LENDANUAR said...

salam ziarah dr melaka..nice blog lah laling....byk info ni..suka nih...

Hann said...

Salam lenda.

Salam kenal. Makasih singgah. Harap memberi manfaat.

Ira said...

Hye!
Saya Ira :)
Nice blog.
Anyway,saya memang suka bawang.Memang makan cmtu je.Hehe.
Mak saya pun pelik sebab saya sorang je cmtu.Family members yang lain tak pun ;)

Suka la blog ni! :D

Hann said...

Hye Ira.

Tq sudi singgah! Wah! bukan mak ira je kagum. Akak pon kagum seyh.. makan bawang gitu-gitu je! Kalau makan dengan si sate tu ye lah kot. Kalau nak ngap macam makan buah tu.. tak dapat nak bayangkan.. akan try di kesempatan lain.. hikss

Singgah lagi tau! hikss

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails