Wednesday, June 16, 2010

Serai








Lama sungguh saya tak buat entry tentang kebun saya yang sekangkang kera itu.. Untuk kali ni, kita tengok kes serai la pulak.. Ni dah masuk kali kedua di re-tanam.. yang sebelumnya merimbun besar jugak, tapi lama kelamaan Nampak sikit2 semput.. dan terus menerus semput. Sempat juga baba menyelamatkan sebatang dua untuk di repair dan ditanam semula. Baba kalau dia tanam ja.. asik nak masuk gol je pokok-pokok tu.. jenuh juga nak merawat. Kadang-kadang je pokok tu sempat hidup subur. Serai ni tak le susah nak tanam, Cuma susah nak idup sebab baba tanam.. hehehhe.. Dan untuk kali ni juga, saya usahakan untuk menjirusnya agar kekal subur dan mengembang biak dengan galaknya.. Mudah-mudahan cepatlah besaq.. tak payah nak gaduh-gaduh pi kedai membeli lagi..



Sementara tu, elok juga kalau kita tengok kebaikan dan khasiat si batang serai ni. Kecil tapi hebat.. mampu menjadi agen anti kanser, membunuh sel-sel kanser tanpa megganggu sel yang sihat. Makanya, adalah sangat baik untuk pesakit yang mempunyai masalah kesihatan macam ni mengamalkan pengambilan serai ni. Paling simple adalah dipotong kecil-kecil di bahagian bawahnya saja.. campur dengan serbuk atau uncang teh, dan rendam dengan air panas, biar kembang dan serasi seketika, campur gula sikit.. dan boleh nikmati dengan penuh semangat. Bukan tu saja, teh serai ni bertindak sebagai Diuretik, dan agen detox, memudahkan sistem perkumuhan, dan membantu menjaga kestabilan berat badan, dan membersihkan hati, perut dan usus.. wah.. jimat lah tu. Tak payah susah-susah nak merabis beratus ringgit demi nak slim down.

Bauan citrus dapat mengurangkan gejala insomnia.. penyakit susah nak tidur.. Nak halau lalat pun ya jugak.. seperti yang ada sekarang ni lilin yang mempunyai aroma macam tu untuk mengalau lalat dari mendekati makanan, lilin serai wangi namanya. Kalau yang mengahadapi masalah menstruation atau senggugut, dipercayai kombinasi bauan serai dan peper dapat melegakan pesakit berkenaan.

Paras tekanan darah dan kolestrol juga boleh menurun dengan pengambilan serai secara teratur. Fakta tambahan lain adalah penghadaman dan buang angin, demam, sakit perut dan sengal tulang.

Semoga bermanfaat dan selamat beramal!


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails