Wednesday, June 16, 2010

Sayur Pilihan Popeye


Dulu, saya rajin amat tengok Popeye.. ala katun yang tetiba makan sayur di kala lemah dan nak tolong gepren dia yang kurus2 tu.. nama apa tah.. lupa sekejap. Selalunya Popeye akan makan sayur bayam untuk mengkarate Bluto yang jahat tu. So, dari situ, saya masa tu paham akan kebaikan sayur, sama juga ngan anak-anak yang agak liat nak makan nasik berulamkan sayur. Hanya setelah melayan kartun dan tetiba Nampak muscle Popeye yang berketul-ketul tu, barulah rasa sikit teruja nak makan. Tapi, kenapa Popeye pilih bayam sebagai sumber untuk membelasah Bluto, sedangkan belambak lagi sayuran lain yang tak kurang hebatnya?
Kebenarannya di situ adalah, bayam kaya dengan vitamin A, C dan E. Pelbagai jenis zat besi seperti kalsium, potassium, magnesium, mangan dan zink terkandung dalam bayam nih. Dan sebab tu jugalah tetiba Popeye kuat, dan sentiasa berjaya menundukkan pakcik Bluto yang tak hensem tu..
Nama saintifik bayam adalah "Spinacia Oleracea" dan amat baik untuk yang mengalami anemia. Betul tu! Masa saya mengandung, semakin menghampiri time bersalin, semakin masalah anemia menjadi, tambahan lagi baby saya memang semuanya jenis keluar ikut tingkap. Jadi, kena sentiasa pastikan bekalan darah mencukupi. Selalunya, sehari sebelum pi rutin pemeriksaan, saya akan taram benda alah ni cukup-cukup supaya buku rekod pregnensi saya tak merah.. mm.. macam bebudak skool kan? Tapi tu lah hakikatnya.. takut jugak kena sound dengan misi..
Apa lagi khasiat bayam? Kaya dengan sumber lutein yang baik untuk kesihatan mata. Kandungan folate di dalamnya pula baik untuk kesihatan bayi dalam kandungan. Bayam enak dibuat sup atau ditambah dalam pasta. Cuma pastikan jangan masak lama sangat supaya zatnya tak terhakis.
Semoga bermanfaat dan selamat beramal!






No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails