Thursday, June 17, 2010

Potato Croquette



Kids, hubby dan saya (sya yang paling lebih skali.. hahahha) suka sangat dengan resipi popia kentang by Kak Rinn.. dah banyak kali buat, tapi tak tersnap gambaq pon.. dan petang tu, secata tetiba saya berusaha gigih menyediakan bahan untuk kentangnya.. konon macam nak lajak sampaikan kat sahabat karib.. tapi atas sebab teknikal, gagal di situ.. Makanya lebihan kentang tu jenuh rasa macam nak buat benda lain.. Maka, saya telah merobek MyR, and terjumpa Yani's Potato Croquette nil ah. Cumanya saya guna part nak salut-salut kentang je.. intinya saya gunakan Kak Rinn punya. Maveles lah..saya suka, kids pon suka. Jom tengok Kak Rinn punya resipi kentang nih.

Bahan-bahan :

  • 5 biji ubi kentang dibuang kulit, rebus empuk dan dilenyek
  • 1 biji bawang besar, dicincang
  • 2 biji bawang putih, dicincang
  • ½ sudu teh serbuk lada putih
  • Secubit serbuk lada hitam kisar
  • 5 sudu besar daging cincang
  • ½ cawan bawang goring
  • Daun saderi dipotong/cincang
  • Daun bawang
  • Garam
  • 2 biji telur – dipukul
  • Sedikit tepung
  • Bread crumbs secukupnya
Penyediaan :

  • Panaskan minyak. Tumiskan bawang putih dan bawang besar. Masukkan lada putih dan hitam. Kacau sebati.
  • Masukan daging cincang. Masak sehingga air daging kering. Perasakan dengan sedikit garam.
  • Masukkan kentang yang telah dilenyek tadi, kecilkan api, Gaul rata.
  • Tutupkan api, Masukkan daun bawang, daun saderi dan bawang goreng. Mesrakan semuanya.. Sejukkan seketika.
  • Gentelkan bahan tadi mengikut bentuk yang disukai.
  • Golekkan atas tepung, dan celup dalam telur, dan salut dengan bread crumbs.
  • Goreng dengan api yang sederhana.
Enjoy!










2 comments:

Unknown said...

wohh kecuq liuq...

Anonymous said...

Mesti sedap!!! Nak trylah

Share

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails