Thursday, June 24, 2010

Daun aka Ulam








Umumnya kita orang Malaysia ni suka ambil ulam untuk di beri ke ummpph an yang lebih kepada hidangan yang diambil. Singgah di satu gerai di kawasan saya keja nih, owh.. sungguh la berpelbagai jenis daun yang dia susun.. dari yang lazim dilihat kepada yang jarang dilihat. Maklum saja tempat keja saya jauh ke dalam kampung,rimba dan lembah.. makanya yang jarang dijumpai kat Bandar, ada di sini. So, time ni lah nak mencuba dengan dasyatnya. Saya dah sahabat akrab saya selalunya kutip dedaunan itu, dan letak dalam pinggan yang berasingan, dan di support dengan sambal, dicampur dengan air asam.. Owh! Lazat! Delisyezzz..



Ulam ni, ada yang kena celur dulu, yang bertajuk.. kacang bendi dan terung. Yang lain tu, timun, kubis, kacang panjang, kobis.. makan macam tu je pun sedap. Dedaunan lain banyaknya dimakan mentah.Kat hotel berbintang dan bulan tu pun dah senang nak jumpa ulam. Kalau dah merata ceruk ada, pastilah banyak khasiatnya kan?

Rupanya ulam ni ada banyak galian mineral dan vitamin. Maka, kalau makan mentah lebih elok sebab khasiat-khasiat ni lebih terjamin ada. Kalau kena rebus pun, make sure lah supaya tak lama sangat, sampai layu dan keluaq segala kaler hijau tu. Kalau lama sangat, akan musnahlah kalsium, fosforus, zat besi, natrium dan kalium berikutan pemanasan yang melampau. Antara ulam yang banyak khasiat kalsium, fosforus dan zat besi adalah daun kaduk. Saya personally suka daun ni.. bila rebus je.. wangi.. semerbak.. Tetiba ingat kat mak and daun kaduk kat rumah..

Yang paling utama terkandung dalam ulam adalah seratnya yang tinggi. Dengan itu, memudahkan kerja sistem perparitan dalam perut. Ulam juga dikategorikan dalam golongan herba yang diakui kebaikannya kepada kesihatan manusia.

Daun pegaga mendapat pengiktirafan dari WHO sebagai tumbuhan herba yang membantu meningkatkan tahap kesihatan kita. Pegaga nidikatakan dapat meningkatkan kecerdasan pemikiran kanak-kanak, membantu sistem peredaran darah dan meningkatkan kesihatan kulit.

Bagi yang dalam umur pertengahan ke peringkat empat puluhan ni.. kalau tak suka minum susu, alergik dengan susu, ada pilihan lain.. cuba untuk makan daun kaduk. Kandungan kalsium yang tinggi boleh bantu untuk cegah osteoporosis atau kerapuhan tulang. Mudah kan? Tak suka susu, Allah gantikan dalam bentuk yang lain.

Jering pun bagus untuk grup ni.. sebab mengandungi sebatian alkaloid pelawas yang member rangsangan untuk membuang air kecil. Bagi yang mengidap diabetis atau kencing manis, patut amalkan makan jering ni, tapi janganlah ambil sekali banyak-banyak, sedikit, tapi berterusan, kerana ia dapat membantu menneutralkan kandungan gula dalam badan seseorang.

Selamat Beramal dan semoga bermanfaat!




Nak senang dan cepat.. makan nasik kerabu nih..
 



 


 

No comments:

Share

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails