Wednesday, May 12, 2010

Makanan Organik


Saya selalu Nampak tentang ni.. tau bahawa makanan organik adalah sungguh baik.. bebas dari racun.. dan yang sewaktu dengannya. Tapi, kalau tengok frozen food, atau bahan makanan lain adalah yang organik, harganya mahal 2 kali ganda. Well.. kalau nak makan sorang, hanya jaga kesihatan diri, sure saya akan merabiskan duit hanya untuk makan yang organik saja.. tapi memandangkan ahli keluarga yang agak ramai.. maka kadang-kadang je lah ramuan atau bahan masakan adalah yang organik. Kebetulan juga saya terjumpa fakta tentang perkara ini di dalam magazine. So, sya panjangkan kat sini untuk kita sama-sama kongsi.



Adakah makanan organic lebih sihat?

Ada yang mengatakan kandungan vitamin C adalah lebih tinggi dalam tomato organik, compred to tomato biasa, dan ada yang kata kadar anti oksidan flavanoid dalam jagung dan strawberi adalah lebih tinggi. Tapi, sebenarnya kadar nutrisi, terutama di dalam buah-buahan dan sayur-sayuran bergantung kepada berapa lama ia ditanam serta disimpan, hinggalah sedia untuk dinikmati. Labihy segar makanan organic ni, maka lebih banyak kandungan nutrisi yang ada pada makanan tersebut.

Kena cuci sehingga bersih tak makanan organic ni?

Mesti. Sebab tanah dan sumber air yang digunakan adalah terdedah dengan bacteria E-Coli, yang boleh menerobos masuk ke dalam buah-buahan atau sayur-sayuran. Risiko lebih besar bagi tumbuhan atau buahan yang dekat dengan tanah, seperti tembikai, tauge, tomato, bayam dan daun bawang. Makanya, kena jugak basuh bersih-bersih di bawah air yang mengalir.

Makanan organic mengandugi lebih banyak nutrisi?

Betul sangat, sebab tak dicemari dengan bahan kimia. Walau bagaimanapun, makanan organik itu tidak lagi menyihatkan bila mana is diolah menjadi kerepek, kuih atau makanan berkalori tinggi yang lain. Walaupun kerepek yang dihasilkan adalah daripada kentang organik, namun sekiranya digoreng menggunakan minyak, kesannya masih buruk untuk kesihatan.







No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails