Wednesday, December 22, 2010

Apa Salahnya Tidak Bersarapan Kalau Perut Masih Kenyang?







Ikut suka lah kan, nak makan, makan, tak nak sudah.. heheh.

"Apabila anda bangun waktu pagi, sebenarnya perut anda sudah berlapar hampir 11 jam lamanya. Oleh sebab tubuh sudah menggunkan kalori pada waktu itu, anda perlu memenuhkannya kembali. Sebenarnya sukar untuk memulakan hari jika perut kosong. Oleh itu, meninggalkan sarapan akan memberi kesan buruk kepada minda. Kebanyakan sel dalam tubuh boleh menyimpan tenaga dalam masa yang lama. Tetapi, sel otak akan memerlukan bantuan kabohidrat untuk berfungsi. Tanpa makanan dalam sistem, hormon stres akan memaksa anda bertindak tetapi anda akan keletihan akhirnya. Apabila anda kerap mengabaikan sarapan, tubuh akan mula menggunakan kalori dan akhirnta metabolisme menjadi lambat."

Itu yang saya petik dari Rapi Bil. 154. Kalau melalui pembacaan saya dan pengetahuan yang amat sikit ni, sarapan memang tak boleh tinggal. Dan waktu sarapan yang paling baik dan yang boleh membuatkan kita bertahan sampai ke waktu maghrib adalah sarapan sebelum masuknya waktu Subuh, atau dalam bahasa mudah adalah waktu sahur. Bagus untuk those yang nak diet atau menurunkan berat badan, tahap kolestrol bagai-bagai nih.Tentu-tentulah kan kalau disertai dengan niat, boleh membawa kita sampai ke penghujung hari baru jumpa makanan. Tapi kalau tanpa niat, makanya sat lagi, pukul 10 atau sebelas, perut dah mula berbunyi.. dan makan terus.. dan makan lagi sampai petang.


Kalau nak makan, makan je lah kan, tadak sapa nak larang, apatah lagi kalau nampak pulut ikan kering, kwey tiau goreng, nasi lemak, roti canai banjir, cheese cake, pizza dan lain-lain yang menggoda jiwa. Makan jangan sampai mudarat diri. Tadak sapa suruh yang tu. :)

Semoga bermanfaat.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails