Friday, November 12, 2010

Cekodok oolalla







Saya balik kampung yang minggu lepas. Kebetulan ibu mertua saya pada petangnya hidangkan cekodok pisang untuk menantunya anaknya dan cucunya.Macam saya pernah bagitau dulu, kuihnya biasa-biasa ja, tapi hasilnya.. best gilllaa.. hahha Saya pun dengan bagusnya tanya lah apa rahsia yang membuatkan cekodok pisang ni lazat amat. Setelah mendapat petua dan makan bagai nak rak.. hahha.. mak mertua saya bagikan dua sikat pisang untuk saya balik proses. Ok.

First try.. masa masuk dalam belanga, macam bagus je kembang.. hepi dah sekerat jalan. Tunggu dia sejuk sikit.. oh! No! Mereka mengecut! nampak sungguh buruk.. oh! macam ni haa..



Tekstur dalaman.. banyak pisang.. maknanya tepung sikit lah gamaknya. Kak Som and kak Rosni pon cakap macam tu. Tapi, sedap depa kata. Baba je cakap masih tak sampai tahap macam mak dia buat.



Memandangkan paginya saya buat, dan bawak semua pi opis setelah kanak-kanak tu jamah sikit. Rupanya baba cakap dia sempat rasa satu je. Baliknya saya buat lagik.. Heheh.. menjadi bebeh! Suka!! Sedap, lembut, gebu.. bulat.. dan tak kecut.


Setelah masuk dan keluar belanga dan beberapa ketika, rupa parasnya masih tegang macam disuntik botox gitu!Kali ni boleh makan sakan sikit.. tak malu dah..



Ni cara yang ibu mertua saya perturunkan :

Pisang masak
Gula secukupnya
Garam se atau dua cubit.. agak-agaklah
Tepung secukupnya
Sedikit soda bikatbonat

Penyediaan :

Lenyek pisang- saya lenyek ala-ala je.
Masukkan gula, garam dan soda bikarbonat, kacau lagi
Masukkan tepung dan kacau rata.Kalau Tepung banyak, maka akan gebulah cekodok tu, kalau tak, akan kecutlah dia.
Panaskan minyak. Once panas, jemput dengan lima jari..
then tauk-tauklah kat dalam belanga yang minyaknya agak panas dan banyak.
Nak bagi lebih bulat adalah perlu sentiasa mengacau semasa proses menggoreng.
Agak warna dah keperangan sikit, bolehlah angkat dan makan dengan kopi o panas..
Adehh, mak mertua lalu pun boleh tak ajak makan tau! Haha



Tekstur dalaman yang gebu, nampak tak kat atas tu?

Oh! kenapa namanya cekodok oolalla..? teringat zaman kanak-kanak yang bebas dari masalah dulu. Masa tu saya ada abang dan adik lelaki. Saya juga ganas seperti mereka. Once bergaduh, mereka akan ejek saya dengan nama tu lah.. Tah hapa-hapa kan?


6 comments:

kasihredha said...

yang best nya ada kenangan di sebalik " cekodok oolalla "....waktun kecil yg indah

zarin said...

memang nampak gebu la cekodok tu...nyum nyum sedap :D

Hann said...

Kak kasih..

Yeah! betul, last2 menangis lepas ken ejek..

Hann said...

zarin

harus dicoba.. hikss
kalau tak mau, mai lah rumah, kita makan bersama.

Anna Qawina said...

salam singgah...t.kasih singgah blog saya...
best kan cekodok makan ngan kopi O...

Hann said...

Anna

Tq sudi singgah, makan cekodok.. hehhe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails