Sunday, October 3, 2010

Susu








Agak lama saya tak mengepos entry lain dari masak-masak. Ni kes segan nak update pasai masak lah ni. But, yang ni pun tak kurang dari apa yang dimasukkan dalam masakan. So, now jom kita menyaksikan info tentang susu ya puan-puan..
Info mengenai susu untuk kita sama-sama digest :

  1. Susu Penuh
    Saya rasa susu ni paling sedap sedap milkier dan macam extra lazat dari susu lain. Tapi, untuk yang dayet-dayet nih, selalunya tak suka sebab katanya akan menggemukkan. To what extent tak tau lah kan. Kot gemuk tu sebab makan benda lain tu mungkin jugak lah kan?
    Susu penuh krim dikenali jugak sebagai susu penuh (termasuk susu penuh krim dan susu UHT, melainkan jika dinyatakan sebaliknya). Ia dikumpul secara terus dari ternakan tenusu dan tidak mempunyai sebarang tambahan atau dikeluarkan.
    Susu ini kemudiannya diproses untuk membuanuh sebarang mikro organisma berbahaya bagi memastikan keselamatan pengambilannya. Susu penuh mengandungi sekurang-kurangnya 3.5 peratus lemak, yang penting untuk tumbesaran dan perkembangan kanak-kanak. Sebab tu lah amat digalakkan untuk kanak-kanak yang membesar.



  2. Susu Tanpa Lemak
    Susu jenis ini telah diproses untuk mengeluarkan sebahagian besar daripada kandungan lemaknya. Walaupun susu tanpa lemak mengandungi paras kalsium lebioh tinggi berbanding susu penuh krim, namun paras vitamin larut lemaknya adalah lebih rendah, terutama sekali untuk vitamin A, akibat paras lemak yang telah dikurangkan.
    Sebab tu lah kanak-kanak tak digalakkan mengambil susu tanpa lemak kerana paras lemak yang rendah akan mengurangkan kalori.
    Bagi kanak-kanak yang berlebihan berat badan atau mempunyai masalah kesihatan, boleh menggantikann susu penuh krim dengan susu rendah lemak. Tapi, sebelum tukar susu, sila dapatkan nasihat doktor dulu.



  3. Susu berperisa
    Ni adalah pilihan yang paling popular di kalangan kanak-kanak, termasuk mak dan bapak budak juga. Kalau tanpa angin dan rebut, tetiba kita tukar kepada susu berperisa ni, susah la kanak-kanak nak ubah balik kepada rasa original. Perisa yang selalu dijumpai adalah coklat, dan dah mula Nampak stoberi.. lepas ni blueberi, blekberi.. er.. blekberi?
    Walaupun susu bni mengandungi kadar gula yang lebih tinggi dari kandungan lemak yang telah dikurangkan, susu berperisa masih mengandungi semua zat makanan yang terdapat di dalam susu biasa serta merupakan alternative yang lebih sikat berbanding minuman lain seperti minuman berkarbonat dan bergula.



  4. Susu Soya
    Susu soya diperbuat daripada kacang soya dan merupakan sumber yang baik untuk protein, kumpulan vitamin B dan zat besi yang berkualiti tinggi. Oleh kerana ia bebas laktosa gula susu, maka susu soya boleh diambil oleh kanak-kanak yang alah kepada laktosa.
    Namun melainkan telah diperkayakan dengan kalsium, susu soya bukanlah sumber kalsium semulajadi yang baik dan sebab itulah ia tidak disyorkan untuk kanak-kanak.


    Semoga bermanfaat dan selamat beramal!

2 comments:

Suzi said...

kami sekeluarga start suka fresh milk time duk Adelaide dulu. sampai buat teh pun guna fresh milk. dan anak2 pun suka sgt susu...harga kat sana pun murah. bila balik sini dah kurang minum fresh milk..mungkin sbb harganya dan rasanya pun ada sikit beza kot....

tq utk info ni..

kasihredha said...

good info..

Share

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails