Monday, September 6, 2010

Biskut Dahlia







Sungguh! Saya terpesona dengan biskut dahlia yang Mat Gebu buat. Sungguh gebu.. dan menggoda. Saya buat jugak. Tapi tak cantik macam mat sangat. Boleh-boleh je lah rupa paras dia. Tang rasa, yang tu memang tak nafi, sedap sangat.


sebelum proses pembakaran.. cantik seyh..

Bahan-bahan :
  • 300 gm mentega
  • 160 gm gula aising (saya sama macam mat, guna 140 ja)
  • 2 kuning telur
  • 1 sudu teh esen vanilla (sama macam mat, saya guna esen ros)
  • 240 gm tepung gandum*
  • 100 gm tepung jagung*
  • 160 gm tepung kastad* (*gaul rata dan ayak)
  • Ceri merah (saya ganti dengan manik hiasan)

bila terbakaq.. dia melenyek macam tu.. next time nak bagi segak sikit.. kenapa ye?

Penyediaan :
  • Putar mentega dan gula aising hingga berkrim, masukkan kuning telur dan esen vanilla/ros dan putar hingga kembang.
  • Perlahankan speed, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis. Adunan akan menjadi doh lembut dan mudah ditekan.
  • Masukkan doh ke dalam alat penekan yang dipasang muncung untuk biskut dahlia. Tekan atas dulang pembakar. Buat hingga siap dan hiaskan dengan coklat/manic hiasan.
  • Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175°C selama 15 – 20 minit
  • Biarkan biskut sejuk sedikit di dalam dulang pembakar sebelum dialihkan atas jaringan. Biar betul-betul sejuk sebelum disimpan di dalam bekas kedap udara.
Enjoy!

2 comments:

Suzi said...

salam hann, cute miut je biskut dahlia hann....
ada juga buat biskut ni guna resepi CMG...sedap. tu pasal dah habis ...hehehe. kena buat lg.

Hann said...

suzi..
hak kiut je tunjuk..
hak tak elok, tak masuk gambaq.. hiks

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails