Saturday, August 14, 2010

Telur ka ayam?








Telur ka ayam? Mana dulu? Kita ambil dua-dua, jadinya telur ayam. Hehe. Dalam banyak fakta yang saya jumpa, telur ayam disifarkan sebagai banyak memberi khasiat yang ka, yang hampir sempurna sifatnya, apatah lagi kalau dimakan pepagi. Buat breakfast macam tu, and boleh membekalkan tenaga untuk sepagi tu. Tapi, kalau jenis awal pagi, makan nasik, makan mee, tambah lagi dengan roti canai teloq, bukan setakat berkhasiat, tapi boleh menembunkan bodi, dan menjemput penyakit lain menghinggapi badan. Lainlah, kalau nak ke bendang atau mengerat, atau menoreh. Takat dok dalam air cond saja.. tak lama lah jawabnya.




Kenapa diakatakan telur makanan yang sempurna. Dicatatkan dalam Majalah Midi, dalam ilmu kesihatan Cina, telur ayam mempunyai kesempurnaan ying dan yang. Di dalam tubuh, putih telur berfungsi menyejukkan dan memberi makan pelbagai cairan yang ada di dalam tubuh (yin). Sementara kuningnya berfungsi menghangatkan dan meningkatkan pelbagai fungsi hormone (yang), terutama yang berhubungan dengan otak. 


Telur juga merupakan satu antara makanan terbaik untuk pertumbuhan anak, terutama bagi yang lambat perkembangannya. Zat yang terkandung dalam telur sangat baik untuk otakdan membantu menguatkan tulang.Selain itu, telur juga banyak manfaatnya pada pancaindera.


Jika anda mempunyai masalah seperti jangkitan mata, telinga berdengung, hidung berdarah, sakit kepala dan sakit kerongkong, sebelum mendapatkan rawatan doktor, cuba makan sebijitelur setengah masak selama dua minggu berturut-turut.Kalau ikut resam orang Melayu nih, kalau makan telur tengah sakit macam tu, tak elok, sebab tak membaikkan penyakit, malahan akan lebih teruk lagi. Selalunya telur ni merupakan kepantangan besar lah. Tapi, mana yang baik, kita ikutlah. Kalau dah berpenyakit, rasa nak amal dua minggu berturut sebelum nak jumpa doktor, takut nanti jadi masalah lain lah pulak. Dari masalah kecik dari masalah yang besaq. 


Dikatakan juga, fakta yang mrngatakan telur berkolestrol tinggi akan membahayakan jantung juga telah disangkal. Malahan kandungan sulphur, lesitin dan asid lemak yang tinggidikatakan mampu mengurangi kadar kolestrol dan mencegah timbulnya masalah jantung.


Apa pun yang dimakan, beringatlah. Mudah-mudahan apa yang dimakan itu dapat membentuk kita menjadi lebih baik, luarnya dan dalamnya.


Semoga bermanfaat dan selamat beramal.


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails