Sunday, June 27, 2010

Saderi dan Sup, Kaitannya






Ni daun saderi yang saya cucuk dalam pasu. Pokok ni sekarang dah jadi arwah. Agak lama jugak pokok dalam pasu ni membantu di dalam masakan kecil-kecilan saya. Kalau kena guna banyak, makanya kena tuai dari kedai lah. Sekarang ni pun asik menuai dari kedai je.. 



Biasa kita gunakan daun saderi ni, dalam sup, inti croquette, dalam masakan-masakan lain yang melayakkan daun saderi ini diletakkan. Dan (penggunaan ayat bermula dengan "dan" adalah sangat salah.. tapi nak buat jugak) paling banyak adalah untuk me mekapkan makanan agar Nampak macam segar bugar, berwarna dan sekaligus menghasilkan ekspresi yang sungguh menggiurkan terhadap makanan tersebut.

Sebelum ni, kalau takat taboq-taboq atas makanan tu, sangat lah tau.. kalau tanya apa yang terkandung kat dalam daun yang setoet kecik tu (ada gak yang besaq) apakah khosiat dan penawar yang buleh melegakan tubuh makan, tobat makcik tak tau.

Tapi, info ni sesungguhnya berguna, bukan untuk saya ja, tapi untuk semua yang sudi menziarah blog ni. Tengki.. tengkiu..

Lupa pulak saya, daun saderi ni adalah daun yang serupa dengan daun sup. Daun itu berkongsi nama. Macam alias/@ tu lah. Nama dalam bahasa sains adalah Apium graveolens. Di dalam batangnya yang lembut dan daun yang berbau sup itu, terkandung zat besi, fosforus, natrium, kalium, karotena, vitamin A, B Komplex (tak boleh tulis Kompleks, kang ingat kompleks membeli belah), vitamin C dan magnesium.

Daun ini merupakan penawar bagi menurunkan tekanan darah tinggi. Selain tu, daun ni juga terer di dalam membuka penyumbatan yang terjadi pada hati dan limpa, dan membantu pencernaan dan melancarkan kencing.

Tu lah.. kecik-kecik comei ni, jangan ingat tadak apa. Rupanya banyak sungguh khosiat dia. Makanya, lepas ni, segala yang dihias tu,makan, jangan membazir. Sesungguhnya membazir itu amalan syaitan.

Semoga bermanfaat dan selamat beramal.




 


 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails