Sunday, June 20, 2010

Nak ni, aci tak?








Hari ni rasa nak buat entry yang bebas dari makanan atau any hal yang berkaitan dengan makanan, pemakanan, dayet, dan kawan-kawannya. Makcik dah agak tembun sikit sejak skool holidez hari tu.. bukan sikit.. agak menimbun dan menyebabkan tembun yang memang kategori tembun.. (banyak la pulak tembun.. adehh.. memang tembun!) Maka demi mengelakkan diri makan, makanya saya telah melilau-lilau ke blog ini. Serius.. saya rajin masuk sini.. bukan lah selalu, tapi kerap juga..

Kebetulan juga saya sedang mengimpikan untuk dapatkan sebijik toy baru yang bertajuk mesin jahit..paling tidak boleh jahit lurus.. tu yang paling korak lah kiranya.. Tapi, bila masuk blog tu, macam best pulak.. mesinnya, jahitnya, dan bagai-bagai. Okeh.. bawak sabaq sat..Tapi saya memang nak.. Cuma sedang menyabaqkan diri nak beli hak yang ala2 kadar je, taku nanti berkelai/berkelahi dengan masa, mesin yang macam tini guna tu, dok bertukun je.. hanya layan kala baju laki atau anak-anak yang main tak ingat dunia, terkoyak sana dan sini. Tapi kalau ala kadar je.. macam korak jugak kan? kena ikut trend lah..

Dan, dah lama saya Nampak ni :



Dah lama jugak menghindarkan diri dari terjerlus masuk ke situ.. bukan apa.. saya tau diri saya, tak tahan tengok benda dan aktiviti yang saya suka. Tapi, lately ni terjebak jugak. Dan bila dah masuk, susah nak elakkan diri dari keluaq.. dan semua kat situ asik cerita mesin jahit yang tajuknya "J" itu.. harganya yang boleh bertukar jadi tajuk demam.. Tak pe.. masih bersabar. Saya pasti baba tau ke mana saya melilau di web, dan dia Nampak, tapi sengaja buat tak nampak. Sampailah saya bagitau, nak tajuk tu satu.. mm.. bunyik dia sikit tak sapot.. tak pa lah..

Mungkin dia tak tau.. saya mula menggodek mesin jait.. yang tradisi itu, yang godek-godek guna kaki sejak umur saya 11 tahun.. Kat skolah masa tu ada seni jahitan, maklumlah skolah budak pompuan semuenye.... mula darjah lima lah masa tu, kena buat sarung bantal.. bunganya disulam tangan.. Hasilnya ticer saya pamer kat softboard blakang kelas.. cewwaahh.. cantik lah tu! Hahhaha.. Emak saya juga jenis rajin menjahit guna mesin. Balik rumah, saya tolong mak "urus" mesin. Masa tu saya dah tau cemana nak tukaq bobbin, nak isi benang dalam bobbin, masuk jarum, tukaq jarum, dan bagi jarum patah.. agagaga... (tukaq pesyen gelak sat..)

Masuk darjah 6, kena buat skirt kembang pulak. Kali ni, total guna mesin. Mula-mula ticer suruh jait jelujur dulu, combine kain, dan ticer akan pakai mesin untuk buat finishing. Saya ingat lagi, saya lah masa tu betoi-betoi gila tak malu mintak kat ticer Wong masa tu nak tunjuk terer guna mesin.. Mujoq ticer bagi, and saya lah masa tu ratu dalam kelas yang terer guna mesin.. and ticer terus suruh saya urus skirt kawan-kawan.. Best!

Masa secondary skool, terencat skejap, sebab skool aliran agama, masa tu skool tu pon baru je wujud, kami batch ketiga, makanya tadak la tajuk-tajuk yang mengkayakan pengetahuan kami masa tu. Kalau kat skool lain, ada lah tajuk rumahtangga, aka SRT.. saya tau sebab mak saya, balik skool je, siap bawak balik makanan, katanya ada kelas masak hari ni.. (bukan kelas mak saya, tapi kelas ticer lain, dia turut bawak balik. Hiks.)

Tapi, saya tetap curi masa jait,, masa tu sikit-sikit je lah, perabis jahitan mak yang tak habis, ambik kain, main mesin.. Sambil-sambil tu berjinak dengan cross stitch juga. Once saya belajar di kelumpo, ada sekali, masa intersesi, saya tak dapat kelas, makanya balik dok rumah, 3 bulan. Masa tu mula belajar dengan mak buat baju kurung. Wah.. sungguh lah lady2 gitu rasa masa tu.. Agaga.. kalau sapa tengok anak dara jait baju kurung masa tu, dengan jahitan leher tulang belut, siap gatai buat sembat seluruh baju, sure dah booking saya melalui mak saya.. (muahahha.. Gila!) Cubaan pertama adalah kain cotton .. dengan bangganya pegi kelas dengan penuh rasa keperempuanan.. hahhahah

Sesambil tu, boring-boring stadi, saya layan cross stitch lagi.. banyak juga yang saya buat. Dah keja sambil-sambil pun, ada baju kurung yang saya buat dengan indahnya.. pakai pi keja. Segak tak sangga lah, orang Kedah kata.. (Segak, anggun, jelita sangatlah maksudnya..)

Gedebak-gedebuk.. saya end up kawen dengan jejakan hensem (hensem sampai la ni.. hiks! Puji ni Baba.. Puji ni tau!) dari rumah lama, rumah sementara, rumah tetap, saya lah yang jait curtain.. nak upah belum mampu.. dan lagi satu, saja .. memang gatai nak buat juga. Masa tu susah payah balik rumah mak, pinjam mesen singer letrik dia.. pastu dia bising sebab dia tadak mesin nak jait. Sudahnya saya terbeli sebijik mesin.. tajuk apa tah.. Gelong semacam.. habis duit.. Dia buat pening, makanya bengong terus mesin tu.. tak boleh nak guna.. Jadik tukun la ni.

Maka.. sejak tu juga.. saya tak .. bukan tak.. kurang layan sesi macam tu dah.. Kalau dulu, boring ja, jait, boring je cross stich.. knitting pon dah try. Best jugak layan.. main-main gitu.. Belum sempat serius.. sebab beranak.. terus tinggal.

Kalau ada pa pa yang nak kena godek urus keterkoyakan, kena lah cara manual.. lambat sikit lah.. tu ja yang boleh. Kalau nak alter sikit-sikit, kena hantaq tailor.. Kak Long.. hatta alter kaftan yang labuh .. (baba beli.. selalu baba lupa bini dia "comel"..) kena hantar kat Kak Long. Bising Kak Long kat saya sebab sikit macam tu pon dia kena urus.. agagaga.. Kak long.. setel lah kejap.. nanti cek bayaq.. Hiks. Mujoq kak Long ada..

Well.. camana nak dapat mesin nih? Asik tebayang je nih..


Er.. kalau dapat sebijik nih.. mesti meriah.. hahah.. meriah apa tak tau lagi.. yang pasti hero dan heroin tu lebih sibuk menggodek mesin ni dari saya.. Nanti baba juga akan beleter sebab sepah.. tak sempat nak jait, atau jait sampai tak ingat dunia.. Agaga.. Mesin belum ada, tapi saya dah gigih servei rotary cutter, cutting mat, bias maker, kain felt, D ring dan kawan-kawan yang sewaktu dengannya, termasuk pleater machine gak.. banyak rupanya lagi yang terencat sejak dulu, la ni baru dapat ilmu.. Sungguh! kalau dapat ni sebijik.. bak kata baba, kalau buleh boh lam henbeg.. memang nak perosok masuk.. agagga.. Nak buat tu, nak buat nih.. nak buat macam-macam.. (Baba, kalau income jait ni je lebih dari bird haus, aci tak kalau mama nak sebijik?)

Ka baba nak bagi prezen kat mama? Hiks..

No comments:

Share

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails