Tuesday, June 1, 2010

Bulat-bulat si sayur kobis



Tahukah anda, dengan mengambil sayur kobis seminggu sekali dapat mengurangkan risiko anda mendapat barah sebanyak 66 peratus? Mungkin sukar nak mempercayainya, apatah lagi sayur bulat ini tidaklah seenak salad.
Kenyataan ini telah dibuktikan oleh pakar perubatan dari Jepun. Mereka mendapati bahan anti kanser dalam kobis melebihi sayur-sayuran lain. Kobis yang dimakan juga banyak manafaat lain. Ia dapat mencegah ulser perut, menambah sistem imunisasi, dan mengandungi bahan anti bakteria. Kobis elok diratah sebagai ulam selain dimasak. Ia boleh juga dibuat jus di mana amalan minum 1/2 gelas jus kobis segar dapat mengurangkan gejala sembelit.





2 comments:

Anna Da Lady said...

salam perkenalan Kak..saya pun org Kedah gak..Akak..Kobis camne tu ye?...hmm, cakap pasal kobis ni..teringat satu citer berbelas tahun yang lepas..dulu mak saya disyaki kena kanser rahim ke apa ntah..dah tak ingat..tapi, alhamdulillah, takde pun...cuma Dr pernah pesan tak elok makan kobis putih..berisiko untuk menghidap kanser tu...

Unknown said...

Dear lovely anna..
Salam perkenalan.. terima kasih sudi bertandang..seronoknya dapat kenal orang kedah lagi. So far, info yang jumpa ni mention tentang kobis ni.. kobis putih tu yang sejenis lagi kot. apa pun yang kita makan, biar bersederhana.. apa juga yang Allah jadikan, ada baik dan buruknya.. mudah-mudahan kita diajuhi penyakit yang disebabkan pemakanan kita, insyallah..

Share

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails