Sunday, June 6, 2010

12 makanan turunkan paras kolestrol


Jom kita tengok jenis-jenis makanan yang boleh kita ambil bagi menurunkan paras kolestrol.

Oat

Yang ni lah yang paling cepat dan mudah sperti yang tertera dalam iklan untuk turunkan paras kolestrol. Kajian menunjukkan kalau kita ambil oat setiap pagiboleh membuatkan paras kolestrol dalam darah menurun. Oat merupakan serat mudah larut dan secara tidak langsung boleh mengurangkan risiko penyakit jantung sekiranya dijadikan sebahagian diet rendah lemak dan kolestrol anda. Makanya, pagi-pagi silalah bertukar ye.. daripada tabiat pemakanan berat kepada yang lebih life frenli nih.. Mudah-mudahan kita dipanjangkan usia, dan dijauhkan dari penyakit merbahaya, InsyaAllah.

Epal

Sama ada makan buahnya atau jusnya, teruatama sekali epal hijau, setiap hari, cukup untuk bekalkan khasiat bagi mengurangkan kandungan kolestrol dalam badan.

Jambu Batu

Dikatakan mampu untuk turunkan paras kolestrol sebanyak 18.8%. Ambil setiap hari, lagilah elok. Jumlah yang disyorkan adalah 400 gm sehari, bersamaan dengan sebiji setengah selama empat minggu. Kalau sesapa nak diet, nak kasik bodi selim melim, tanpa melupakan dayet seimbang, makanya jambu batu adalah pilihan yang paling sesuai. Ni ada yang paling simple nak dapatkan buah.. dalam bentuk jus..


Tempe

Wah.. sebaik Nampak ni, ingat kat Catz.. suka amat dengan benda alah ni. Tempe kaya dengan sebatian fisoflavon yang bersifar anti kolestrol. Fisoflavon juga terdapat dalam tauhu.

Kacang Tanah

Kaya dengan lemak sihat dan vitamin E yang mampu "mengunci"radikal bebas sehingga menghalang pembentukan plak pada dinding pembuluh darah bagi mencegah serangan jantung.

Soya

Mengandungi 48% protein, lesitin, vitamindan zat galian. Dipercayai dapat menghindarkan penyakit jantung dan kencing manis. Kaya kalsium dan mineral yang membantu memecah lemak.

Kuaci

Kuaci mengandungi zat besi. Pola pemakanan yang rendah dengan zat besi boleh menaikkan kadar kolestrol LDL dan secara tiding langsung menghadkan kolestrol HDL. Ambillah kuaci jenis tawarseperti dari jenis labu atau bunga matahari untuk menambah zat besi dan mengurangkan kolestrol. (Wahh.. lagi gembira nak menggigit kuaci.. saya suka sebab ianya adalah sebentuk makanan yang adalah relax.. dan tak payah pikir.. hehhe.. )

Mangga

Kaya dengan vitamin C, selain dari belimbing, pelbagai jenis limau, kedondong, betik, rambutan, strawberi dan kiwi, yang berfungsi untuk haling kolestrol jahat dan melindungi jantung dari pembentukan plak pada pembuluh darah.

Ikan Tuna

Fungsi ikan tuna sama macam ikan salmon, kaya dengan sumber asid lemak omega 3 – melindungi tubuh dari kolestrol jahat.

Limau Nipis

Limau nipis paling kaya dengan flavanoid jika dibandingkan dengan limau lain. Sebatian ini mampu menentang produksi lemak berlebihan selain mengurangkan risiko serangan jantung. Punca flavanoid lain adalah dari teh, brokoli, tomato, bawang dan delima

Buah Kering

Antara pelbagai jenis buah kering, limau kering adalah yang paling kaya dengan flavanoid, juga mempunyai fungsi sama.. halang kolestrol jahat.

Kismis

Mengandungi sebatian yang mampu menurunkan kolestrol. Sesiapa yang mengamalkan diet dengan 400 kalori kismis setiap hari boleh menurunkan kadar kolestrol dalam darah sebanyak 8%.



 

Selamat beramal!



 




2 comments:

catz said...

thanks for sharing..
:)

Hann said...

catz..
thanks for dropping by..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails