Monday, May 3, 2010

Roti Keju



Dah lama saya tak menguli tepung. Rasa untuk menguli dah lama ada, cuma mencari masa dan mood yang sesuai untuk menghaluskan jari jemari.. Saya tak ada bread maker machine macam kawan-kawan lain. Jadinya agak lambat sikit nak bertindak membuat roti, melainkan kena bersungguh-sungguh! Saya jumpa resipi ni di dalam Majalah Nur, tak ingat keluaran yang mana. Jom layan resipi :
Bahan-bahan :
Bahan A
  • 500 gm tinggi
  • 100 gm gula tepung berprotein halus
  • 4 sudu teh yis kering
Bahan B
  • 1 biji telur, dipukul sedikit

  • Air
    • Timbang kedua bahan ini hingga beratnya 265 gm
Bahan C
  • 80 gm lemak sayuran / mentega
Penyediaan :
  • Since saya menguli secara manual, saya telah campurkan semua sekali, dan uli sehingga adunan menjadi lembut dan elastik.
  • Timbang doh seberat 50 gm. Gelekkan doh panjang-panjang, dan ikat macam tocang.
  • Sapukan kuning telur dan taburkan parutan keju di atasnya. Biarkan selama lebih kurang 10 minit, dan bakar pada suhu 180 C selama lebih kurang 15 - 20 minit.
Enjoy!





 


 

 


 



No comments:

Share

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails