Thursday, April 29, 2010

Sarapan Cegah Obesiti


Tak dinafikan, sarapan memang MAHA penting untuk memulakan hari. Tapi, ni maklumat tambahan untuk saya.. srapan boleh cegah obesity. Cool Huh! Antara faveret phrase yang saya selalu dengar.. Breakfast like a king! Wahh.. best tuh! Kenapa breakfast penting?

Ada kajian yang menunjukkan bahawa individu yang meninggalkan sarapan pagi lebih 4 kali dalam sebulan lebih berisiko menjadi obesiti berbanding dengan individu yang mengambil sarapan pagi seperti biasa. Sebaiknya mulakan hari dengan sarapan pagi yang kaya dengan nutrisi seperti roti gandum, bijirin, buah-buahan, jus atau susu rendah lemak.

Iskk.. skema sungguh sarapan macam tu kan? Hikhikhik.. Tapi, melihat kepada rutin breakfast masyarakat Melayu.. susah nak jumpa macam tu. Kecuali yang betul2 extreme jaga diet. Kalau kat daerah sini, sementelah lah.. nasi.. pulut.. (i like!!!), mee.. roti canai dan yang sewaktu dengannya.Saya tergolong dalam lingkungan orang yang dimaksudkan. Terrible kan? (macam dear kanda saya, masa mula jejak kaki ke daerah ni, katanya tak biasa makan berat waktu pagi.. sekarang ni, bukan main sakan lagi dia pulun nasi atau any makanan berat waktu pagi..)>



Tapi, lately ni macam boleh kurang sikit. Seawal pagi, saya consume lebih banyak air, sampai di tempat kerja, akan terus ambil satu sachet cocoa collagen. Dengan sesachet ni lah saya buleh kurangkan jumlah pengambilan makanan. kalau makan pun, tak boleh banyak.. mengah terus. Dan kemudian akan lunch. petang makan yang ringan-ringan (bohong.. selalunya rajin merabiskan nasik anak2..hahahha)
Apa pun, yang penting jaga pemakanan.. sesambil makan..
Selamat beramal!




No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails